Corona
,

Liefde in tijden van corona

Door het coronavirus ziet het leven er ineens anders uit. Wij zijn meer dan anders op onze partner, onszelf of op ons gezin aangewezen. Contact met vrienden, familie en/of collega’s geschiedt telefonisch of via online programma’s. Onze bewegingsvrijheid buitenshuis is beperkt.
Het is een rare en verwarrende tijd.
We kunnen angst, ongeloof of stress ervaren. Hoe  we daarmee omgaan, kan zeer verschillen.
Dat deze crisis en de ons opgelegde maatregelen een effect op je relatie zullen hebben, is logisch.  

Hoe kom je samen deze tijd zo goed mogelijk door?
Een aantal tips:

  • Tijd voor jezelf en tijd samen
    Als je beiden veel thuis bent, heeft de één misschien meer behoefte om alleen te zijn dan de ander. Soms werkt één van de partners buitenshuis terwijl de andere partner de hele dag alleen thuis is. Verwachtingen over tijd voor jezelf of tijd samen kunnen uiteenlopen. Als die onuitgesproken blijven, kan dit tot spanning of ergernissen leiden.
    Spreek af wanneer je tijd voor jezelf neemt en wanneer je samen iets gaat doen. Maak het concreet, plan tijden. Praat over hoe jullie het leven op dit moment zo prettig mogelijk kunnen maken. Bedenk leuke dingen om samen of met het hele gezin te doen.
  • Wie ‘doet’ de kinderen?
    Voor stellen met kinderen is het een hele kluif. Ineens ben je ook juf of meester en staat je mailbox misschien vol met huiswerkopdrachten. De kinderen vragen waarschijnlijk meer aandacht.
    Bespreek hoe je het thuisonderwijs aanpakt. Spreek ook af wie wanneer zich met de kinderen bezighoudt en wie ‘vrij’ heeft om te werken of te ontspannen.Bij stellen waarbij één van de twee buitenshuis werkt, zal degene die de hele dag  met de kinderen thuiszit, misschien denken: ‘Zo, en nu jij!’. Ga hierover in gesprek, maak afspraken.
  • Verdeling van de ruimte in huis
    In het ‘gewone’ leven – voor de coronacrisis – hoorde ik mensen in mijn praktijk wel eens verzuchten: ‘Ik zou graag eens alleen in de woonkamer zijn, zonder de kinderen of zelfs zonder mijn partner.’  In deze tijd zal het nog meer een uitdaging zijn om met z’n allen zoveel thuis te zijn.
    Bespreek wie wanneer gebruikmaakt van de ruimtes in huis. Bekijk hoe je samen afspraken kunt maken waar iedereen zich prettig bij voelt.
  • Irritaties horen erbij
    Dat je nu af en toe prikkelbaar bent, is heel logisch. Het is goed dit te bespreken met je partner. Als je je ergernissen opkropt of inslikt kan het zo oplopen dat op een gegeven moment de bom barst.
    Neem, als je geïrriteerd bent, eerst afstand en vraag je af waar deze irritatie vandaan komt en hoe je partner je zou kunnen helpen. Stem met hem of haar af wanneer je dit in alle rust kunt bespreken. Praat vanuit jezelf ‘IK merk dat ik…, IK voel me…., IK zou het fijn vinden als je…’ en vermijd verwijten zoals ‘JIJ doet….’ en ‘JIJ bent…’ en woorden als ‘ALTIJD’ en ‘NOOIT.’
  • Omgaan met emoties
    Wat doe je als je partner zich bang, verdrietig of boos voelt? Luister naar de ander,  probeer je in te leven in diens emotie. Dit betekent overigens niet dat je hetzelfde moet voelen.
    Het kan fijn voor je partner zijn als je zegt:  ‘Vervelend voor je dat je je zo voelt.’
    Vermijd advies of je neiging om het misschien te willen oplossen. Beter is het als je vraagt:  ‘Wat kan ik doen zodat jij je beter gaat voelen?’
  • Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
    Je kunt van alles doen om deze periode voor jullie, en eventueel je kinderen, makkelijker te maken. Maar je hebt niet alles onder controle.
    Probeer de lat niet te hoog te leggen. Het hoeft en kan niet perfect.
    Bespreek ook eens wat er goed gaat en wat je fijn vindt. Spreek je waardering uit naar elkaar.

    Heb je behoefte aan een luisterend oor? Heb je het gevoel dat jullie er samen niet uitkomen? Kunnen jullie hulp gebruiken voor je relatie? Ook in deze tijd kan ik helpen.
    Via een speciaal, veilig programma voor online consulten blijf ik tijdens de coronacrisis op afstand en kan ik toch dichtbij zijn.
    Neem gerust contact op